Y-tallerken med mental og fysisk næring

Den opdaterede Y-tallerken: En ny tilgang til udviklende måltider der nærer barnet mentalt og fysisk    I mange år har Y-tallerkenen været brugt som en metode til at sikre en ernæringsmæssigt balanceret tallerken for børn. Men hvad nu, hvis vi tænker endnu bredere og inkluderer barnets behov for tryghed og medbestemmelse i måltidet? Med denne…

Skoletræt i børnehaven

Skoletræt i børnehaven?   Hvis ‘før-skole-aktiviteterne’ er for fokuserede på: ‘Sid stille og vær stille’ risikerer vi at gøre børnehavebørn skoletrætte allerede inden de starter i skole.   Det er en bekymrende start på mange timers, dages og års skolegang.

Børn gør det godt – pædagogisk aften

Børn gør det godt, hvis de kan – og det gør du også Pædagogisk aften for pædagogisk personale i 3 byer

Erstat den svære samtale med den omsorgsfulde podcast

Erstat den svære samtale med den omsorgsfulde podcast om at holde forældresamtaler i dagtilbud og skole – lyt med her   Når vi skal holde samtaler med forældre eller andre om sårbare emner, skal vi gøre det omsorgsfuldt.

Skældud podcast

Podcast om skældud med Anja Kristine Hvidberg Olsen og Christina Abildgaard, lavet af Socialt Indblik – lyt med her   Hvad er skældud? Bliver der stadig skældt ud? Hvad kan man gøre i stedet for at skælde ud?   Det er nogle af emnerne, som Anja Kristine Hvidberg Olsen og Christina Abildgaard taler om, i…

Måltidet i dagtilbud og skole – glad mad

Glad Mad – ikke hvad vi spiser men hvordan vi spiser med børnene   Smage-tvang og krav om at sidde længe stjæler barnets naturlige forhold til mad    Måltidet i dagtilbud og indskoling er et oplagt tidspunkt på dagen for udviklingsstøttende kontakt, udvikling af sociale kompetencer og styrkelse af barnets selvregulering.

Forældresamarbejde i garderoben

Det gode forældresamarbejde starter i garderoben   Måden fagpersonale møder forældre på, og tænker om forældrene, er afgørende for kvaliteten af forældresamarbejdet. Én af vejene til trivsel hos et barn i dagtilbud eller skole, er et godt samarbejde med forældrene.   Forældrene vil det bedste for deres børn og nogle gange kommer denne hensigt til…

Støt børns selvregulering i 4 trin

4 trin der støtter barnets følelses-regulering   Når et barn er grebet af sine følelser, har det brug for hjælp fr en rolig voksen, til at falde til ro igen.   Når vi skal hjælpe en barn, der er grebet af sine følelser, kan vi bruge de 4 trin her:       1️⃣ Træk…

Forskellen på den svære og den omsorgsfulde samtale

Hvad er forskellen på den ‘svære’ og den ‘omsorgsfulde’ samtale? ‘Den svære samtale’, har længe været betegnelsen for professionelle samtaler, hvor der er følelser på spil, hårde beskeder eller svære emner, som er ubehagelige for både modtager og afsender at være i.