Det nye børnesyn
hvor kommer vi fra og hvor er vi på vej hen?
Vi er i gang med en kulturændring, hvor vi går fra at ‘Børn skal ses og ikke høres’ til at ‘Børn skal ses, høres og forstås’.
Vi går fra autoritære lydighedsmetoder som straf, belønning og skældud til autonomistøttende metoder, hvor vi følger, støtter og udvikler det enkelte barn.
Det stiller krav til det pædagogiske personales refleksioner, selvforståelse og tilgang til børn.
Vores tilgang og forståelse for børn, har stor betydning for vores adfærd overfor børnene.
Vores adfærd overfor børn, sætter dybe spor i dem nu – og for resten af deres liv,
Det har bla. stor betydning om vi tænker at ‘Børn gør det godt hvis de vil‘- eller Børn gør det godt, hvis de kan‘

På det pædagogisk oplæg om børnesynets udvikling, kigger vi på hvordan vi bruger det nye børnesyn til at hæve den pædagogiske kvalitet i arbejdet med børn og unge.
På oplægget kigger vi på:
- Historisk udviklingen af børnesynet
- Perspektivskiftet i ’Børn gør det godt, hvis de vil’ – til ’Børn gør det godt, hvis de kan’
- Personalets egen tilgang og selvforståelse
- Skift i voksenrollen fra ’Autoritær’ til ’Autoritet’
- Klarhed over misforståelserne omkring ’Det nye børnesyn’
- Hvordan arbejder vi med det nye børnesyn i vores praksis

Det pædagogiske oplæg henvender sig til personalet i dagtilbud og skoler
Oplægget veksler imellem oplæg, refleksioner og øvelser, der omsætter viden til konkret hverdagspraksis, med afsæt i jeres pædagogiske hverdag.
Vi kigger indad og udad, sammen med kolleger, imens vi bliver klogere på vores tilgang til børnene og pædagogiske kvalitetsarbejde.
Kontakt Christina Abildgaard for at høre mere om oplæg, indhold og mulighed for at booke her








