Nervesystemer – pædagogisk dag
Små og store nervesystemer – samspilsdans mellem børn og voksne
Hvordan kan vi som voksne blive bedre til at forstå og støtte børns nervesystemer?
Hvordan kan vi regulere vores eget nervesystem, når børn er i affekt?
Og hvorfor er samspillet mellem små og store nervesystemer så afgørende for børns trivsel?
Når vi arbejder med små børn, møder vi hver dag mange forskellige udtryk for følelser: gråd, vrede, uro, tilbageholdenhed – og glæde og nysgerrighed.
For at kunne støtte og udvikle børn bedst muligt, er det vigtigt, at vi forstår, hvad der ligger bag adfærden.
Barnets adfærd fortæller nemlig noget om barnets nervesystem og tilknytningsbehov.
Børns nervesystem er under udvikling og afhængigt af de voksnes støtte.
Når voksne formår at regulere deres eget nervesystem, kan de hjælpe børnene med at skabe ro, tryghed og udvikling.
Dette kan dog være en kompleks samspilsdans.
Denne pædagogiske dag giver viden om små og store nervesystemer, hvordan de påvirker hinanden, og hvordan vi kan skabe samspil, der styrker trivsel og udvikling i dagtilbuddet, med afsæt i nervesystemet.
Nervesystemet har ikke kun brug for ro for at blive reguleret – det skal også næres
Vi kan komme til at tro, at når vi arbejder med at regulere nervesystemet, handler det kun om at skabe ro.
Det er ikke hele sandheden – for nervesystemet har også brug for næring, for at skabe et sundt, fleksibelt nervesystem.
Gennem trygge relationer, glæde, leg, kreativitet og positiv opmærksomhed får nervesystemet energi og styrke, hvilket fremmer trivsel, selvregulering og udvikling.

Viden om nervesystemers regulering og påvirkning er relevant for alle der arbejder med børn
Derfor er denne pædagogisk dag vigtig for pædagogisk personale, primært for dem der arbejder med børn i alderen 0 til 10 år – men i virkeligheden henvender den sig til alle mennesker, der omgås mennesker.

På denne pædagogiske dag får personalet:
- Viden om nervesystemet – hvordan det er opbygget, og hvordan det reagerer på stress, uro og tryghed.
- Forståelse for samspil – hvordan børn og voksnes nervesystemer spejler og påvirker hinanden.
- Indsigt i børns udvikling – hvorfor børn endnu ikke kan regulere sig selv, og hvordan voksne kan fungere som et ”eksternt nervesystem.”
- Redskaber til regulering – enkle kropsøvelser og strategier, som hjælper de voksne med at finde ro og dermed skabe tryghed for børnene.
- Redskaber til næring – enkle kropsøvelser og strategier, som nærer små og store nervesystemer
- Praksisnær refleksion – spørgsmål og cases, der gør det muligt at omsætte viden til handling i hverdagen.

Spørgsmål vi får svar på:
- Hvad er nervesystemet, og hvorfor er det centralt i pædagogisk arbejde?
- Hvordan ser det ud, når børns nervesystem er i balance eller ubalance?
- Hvordan smitter de voksnes uro eller ro ind i børnegruppen?
- Hvad kan voksne selv gøre i pressede situationer for at regulere sit eget nervesystem?
- Hvordan kan vi som personalegruppe støtte hinanden i at skabe trygge rammer?
- Hvilke konkrete greb kan vi bruge til at hjælpe børn tilbage fra kaos til kontakt?
Dagen veksler mellem oplæg, kropsøvelser og refleksionsrum, så deltagerne både får ny viden, kropslige erfaringer og konkrete redskaber til at styrke børns trivsel og fællesskab i dagtilbuddet.
Når pædagogisk personale får større forståelse for nervesystemer og samspil vil det have denne effekt:
- Børn føler sig tryggere, når personalet forstår deres nervesystem og stresssignaler
- Roligere voksne kan ved hvordan de kan hjælpe børns nervesystem til at falde til ro
- Tryggere børn med regulerede nervesystemer, der leger, lærer og samarbejder bedre
- Tryggere relationer, der styrker børns fleksible nervesystem som fundament for trivsel og udvikling
- Teamets fælles forståelse af nervesystemer skaber stabilitet og forudsigelighed for børnene
- Mindre stress i personalets og børns nervesystem giver mere overskud og nærvær

Oplægsholder er Christina Abildgaard, der er en erfaren underviser, der omsætter tung teori til brugbar parksis, bla. med afsæt i:
- Nervesystem teori
- Neuroaffektiv udviklingsspykologi
- Marte Meo
Christina Abildgaard er uddannet Nerveystemterapeut, pædagog og Marte Meo supervisor.
Sammen med Erik Sigsgaard har hun skrevet bogen ‘I stedet for skældud’ og har siden 2014 drevet selvstændig pædagogisk konsulentvirksomhed med pædagogiske dage, forældreforedrag og familievejledning.







