Erstat ‘den svære samtale’ med den ‘omsorgsfulde samtale’
– høj kvalitet i din verbale og nonverbale kommunikation
Det handler om din tilgang og dine ord.
For at være ansvarlige i vores arbejde med mennesker, skal vi indimellem tage snakke, der kommer tæt på.
Snakke om sårbare emner.
Snakke der skal tages, når du er bekymret.
- Det kan være man vil opfordre forældrene til et dagplejebarn, der bruger den fulde åbningstid inklusiv ferier, til at give barnet lidt mere tid sammen med forældrene.
- Det kan være at man er bekymret for et børnehavebarns beretninger om vold derhjemme, som man skal tale med forældre om.
- Det kan være en kollega, der agerer irriteret/aggressivt over for en beboer på plejecentret, som man gerne vil tale med sin kollega om.
Ofte kan sådan en samtale føles ‘svær’ at gå til, fordi vi kommer rigtig tæt på nogle menneskers liv, personlighed og valg.
Kroppens alarmer ringer
Når vi vælger at anskue disse nødvendige samtaler som ‘svære’ vil hele din krop og mindset tune ind på at dette bliver svært – og så bliver det svært!
Kroppen går i alarmberedskab.
Når du skal afholde ‘den svære samtale’ vil du være ekstra nervøs, hjertet pumper hårdere og dit ansigt vil lægge sig i alvorlige folder.
Både fordi du føler dig presset i situationen og fordi du ikke kender modtagerens reaktion.
Vi kan gøre et godt forarbejde, der både hjælper os og modtageren til, at denne samtale ikke bliver så ‘svær’.
Ordets magt
Når du vælger at tænke, at nu vil du gerne hjælpe, af omsorgsfulde grunde, åbner du en anden dør inde i dig.
Du vil åbne for din ro og omsorg for dem du er bekymret for og tilbyde din hjælp.
Med dette mindset, vil du berolige dig selv, din krop og hjerne.
Din ro vil smitte den eller dem du hjælper.
De vil opleve dig som en ‘venligsindet’ hjælper, de vil nemmere kunne sænke paraderne og har større mulighed for at tage imod dit budskab.
Sesam, sesam luk dig op!
Når du skal gå til en omsorgsfuld samtale, skal du først se og møde personen, hvor det er, for at få skabt tryghed og tillid.
Først der, har du åbnet ‘porten’ og skab tillid, tryghed og ro, kan præsentere dit budskab.
Vis først interesse for, hvad der ligger til grund for personens valg?
Alle menneskers initiativer er meningsfulde for dem selv – det er ikke sikkert vi kan gennemskue hensigten, men så kan vi vise interesse og være nysgerrige på hvilke overvejelser der ligger bag.
Når du har lyttet, og fået tilladelse til at træde ind med dit syn, kan du beskrive hvad du ser og komme med muligheder til ændrings – eller handlingsforslag.
Her kan du komme med formålet for din ‘omsorgsfulde samtale’.
Det praktiske omkring den omsorgsfulde samtale
Når du har noget særligt på hjertet, så skab plads til at det kan blive formidlet ordenligt.
Hvis det er muligt at invitere til snakken forud til et aftalt tidspunkt, så gør klar til at tage imod med kaffe/the (omsorg) og lys eller blomster på bordet (stemning).
Er det mere akut, så forsøg alligevel at skabe ro omring jer – træk eventuelt ind på et personalerum eller en tom stue.
Er det en omsorgsfuld samtale omkring et barn, skal barnet ikke lytte med. Både fordi barnet ikke skal føle sig ‘forkert’ og så forældre har et frirum, hvor de kan få lov at reagere uden barnets øjne på sig.
Få ‘Den omsorgsfulde samtale’ ind under huden – book workshoppen
På workshoppen ‘Erstat den svære samtale med den omsorgsfulde’ skal vi i dybden med hvordan du bedst bruger din verbale- og nonverbale kommunikation til at skabe et relationel arbejde af høj kvalitet, både til de nemme og udfordrende arbejdsopgaver i din hverdag.
Du lærer bla. at bruge det effektfulde ‘3 trins løft’ til den omsorgsfulde samtale med forældre, kollegaer – og i dit privatliv.
Workshoppen kan bookes til omsorgspersonale, f.eks. dagtilbud, skoler, plejecentre og lign.
Læs fysisk workshop her
Læs om videoworkshop her
Kontakt Christina Abildgaard for mere information her