Den opdaterede Y-tallerken:
En ny tilgang til udviklende måltider der nærer barnet mentalt og fysisk
I mange år har Y-tallerkenen været brugt som en metode til at sikre en ernæringsmæssigt balanceret tallerken for børn.
Men hvad nu, hvis vi tænker endnu bredere og inkluderer barnets behov for tryghed og medbestemmelse i måltidet?
Med denne opdaterede Y-tallerken-model tager vi skridtet videre og skaber en ramme, der ikke blot nærer barnet fysisk, men også nærer barnet mentalt og understøtter dets følelsesmæssige udvikling og evne til selvregulering.
En ny fordeling for et trygt måltid
Den opdaterede Y-tallerken består af tre vigtige elementer:
- 25% varieret mad – En sammensætning af forskellige madvarer sættes frem på bordet, så barnet får mulighed for at opleve variation. Blandt disse er der altid en “tryg ret”, som barnet kender og kan lide, så måltidet starter fra et sted af sikkerhed og forudsigelighed.
- 35,5% selvbestemmelse – Barnet har frihed til at vælge mellem de tilbudte madvarer, bestemme mængden af mad, vælge hvad det har lyst til at smage samt rækkefølgen, det ønsker at spise. Denne frihed styrker barnets oplevelse af autonomi og understøtter en sund relation til mad.
- 35,5% tryg stemning – Den voksne har ansvaret for at skabe en rolig og tryg atmosfære ved måltidet. Dette betyder ingen pres, ingen tvang og en anerkendende tilgang til barnets signaler. Når måltiderne foregår i en tryg relation, udvikler barnet bedre evne til selvregulering og får en positiv oplevelse af måltidssituationer.
Opdateret Y-tallerken udviklet af Christina Abildgaard
Måltidet som arena for følelsesmæssig udvikling
Måltidet er et oplagt sted for at støtte barnets følelsesmæssig udvikling.
Det er her, barnet lærer at mærke egne behov, mærke lyst/ulyst og at deltage i et fællesskab.
Mange voksne husker tilbage på måltider præget af “smage-tvang”, hvor andre bestemte, hvad og hvor meget de skulle putte i munden.
For nogle har dette sat dybe spor, der har påvirket deres forhold til sig selv, sin krop, mad og måltidssituationer langt ind i voksenlivet.
Det skal vi ændre for de nye generationer.
Ved at give barnet frihed og tryghed i måltidet kan vi bryde med disse gamle mønstre og give børn en sundere, mere respektfuld tilgang til sig selv og mad.
Understøttelse af de tre grundlæggende psykologiske behov
Den opdaterede Y-tallerken-model understøtter de tre grundlæggende psykologiske behov fra selvbestemmelsesteorien:
- Autonomi ved at give barnet frihed til at vælge, hvor meget og hvad de vil spise ud fra de tilbudte muligheder.
- Kompetence ved at skabe en ramme, hvor barnet får succesoplevelser med at mærke egne behov og træffe beslutninger om mad.
- Samhørrighed gennem trygge og nærværende måltidssituationer, hvor barnet oplever sig set, hørt og som en del af fællesskabet.
Hvorfor denne tilgang?
Måltidet er mere end blot en samling næringsstoffer til fysisk næring – det er et socialt samspil, hvor barnet spejler sig i de voksne, udvikler sin evne til at mærke egen sult og mæthed samt lærer at stole på sine egne valg.
Barnet styrkes i sin evne til at mærke sig selv og opleve at blive respekteret når det siger til og fra, i emner der omhandler barnets egen krop.
Ved at sikre et måltid, hvor barnet oplever tryghed og medbestemmelse, skaber vi grobund for sundt selvværd, sund relation til mad og selvregulering.
Denne model tager højde for, at børn har brug for en kombination af forudsigelighed og frihed.
Når de voksne sørger for trygge rammer og en anerkendende tilgang, bliver måltidet en positiv oplevelse frem for en kampplads.
Den voksnes rolle ved bordet skifter
Den voksnes rolle ved måltidet skifter fra at bestemme, hvad børn skal spise, smage og hvor meget, til at understøtte og anerkende børnenes initiativer.
Den voksne kan tale med barnet om barnets oplevelse af maden, smagen og konsistensen og herigennem understøtte sanseintegrationen og selvreguleringen.
Når den voksne skaber en nysgerrig og åben samtale omkring måltidet, bliver det en tryg og lærerig oplevelse og udvikling for barnet.
Skab trygge måltider i dagtilbud, skole og i hjemmet
Ved at implementere denne opdaterede Y-tallerken-model kan vi give børn den nødvendige støtte til at udvikle sunde spisevaner i et miljø, hvor de føler sig trygge og anerkendt.
Her skaber vi måltider, hvor børn bliver næret – både fysisk og mentalt – og hvor relationer og barnets udvikling styrkes over en fælles tallerken.
Pædagogisk dag om Måltidet i dagtilbud?
Vil I arbejde med måltidet i dagtilbud er den pædagogiske dag ‘Glad Mad i dagtilbud – ikke om hvad men hvordan vi spiser med børnene’ oplagt.
Læs mere om den pædagogiske dag her
Skrevet af pædagogisk konsulent Christina Abildgaard