Skoletræt i børnehaven?
Hvis ‘før-skole-aktiviteterne’ er for fokuserede på: ‘Sid stille og vær stille’ risikerer vi at gøre børnehavebørn skoletrætte allerede inden de starter i skole.
Det er en bekymrende start på mange timers, dages og års skolegang.
Hvis skolerelaterede aktiviteter presser børnene ind i en læringsramme, som de måske ikke er følelsesmæssigt eller kognitivt klar til, kan det hæmme deres udvikling og give bagslag senere i livet, både fagligt og socialt.
Hvis forventningerne til barnets kropslige og kognitive formåen ligger for højt i forhold til hvad barnet reelt kan leve op til, kan vi afvikle motivation, selvværd og selvtillid hos barnet.
Børn i børnehavealderen har brug for aktiviteter, der matcher deres udviklingsmæssige niveau.
Erik Sigsgaard siger bla: “Hvorfor skal børnehavebørn gøres skole-pararte? Var det ikke bedre at skolen gjorde sig parat til de børn der kommer i skole?” – og det er jeg helt enig med ham i.
Han er også bekymret for den “skolificering” der foregår i dagtilbud.
Voksne bliver mere skrappe
Hvis de voksne får sat krav og forventninger højere end børnene kan leve op til, kan de skabe frustration og en følelse af afmagt i den voksne.
Når den voksne er presset, kan det skabe en utryg stemning, hvis den voksne er irriteret eller hele tiden skal irettesætte de børn, som har svært ved at følge anvisningerne.
Børnene har brug for at være trygge ved de nære voksne, for at trives og udvikle sig.
Hvis personalet er så pressede at det bliver til skældud, forstærker det børnenes negative erfaringer og forventninger til/med voksne og skolerelateret arbejde.
Børn bliver klar til at sidde stille ved at bevæge sig
At gøre børn skoleklar behøver ikke indebære stillesiddende aktiviteter.
Små børn har brug for at bruge deres krop aktivt for at udvikle motoriske færdigheder, balance, selvregulering og styrke.
Lang tid brugt på stillesiddende aktiviteter kan føre til rastløshed og en manglende evne til at koncentrere sig, når de faktisk begynder i skole.
“Gode læg-muskler giver gode læse-muskler”
Erik Sigsgaard
Ved at integrere læring i legeaktiviteter fremmes naturlig nysgerrighed og en indre motivation for at udforske og forstå verden.
Vi ved, at børn lærer bedst gennem leg og aktiviteter, der er engagerende og sjove.
Dilemma for dagtilbud-personalet?
Når jeg underviser dagtilbud-personale udtrykker de et dilemma her, da nogle skoler forventer at børnehaven overleverer børn der er skoleparate, som også gerne har kendskab til bogstaver og tal.
Her må pædagogerne sætte deres faglighed i spil, når nu vi kender til børns udvikling og hvad der skal til for at de udvikler sig hensigtsmæssigt.
Pædagogerne skal være børnenes advokat og passe på børnenes hensigtsmæssige udvikling.
Vi skal have ændret kulturen så vi holder fast i at børnehave skal lege og være børn på deres niveau og så skal skolerne være ‘børne-parate’.
Skrevet af pædagogisk konsulent og Marte Meo supervisor Christina Abildgaard november 2024