Skældud drypper nedad i hierarkiet
Børn der får skældud, skælder de mindre børn ud.
Ledere, der skælder ud, får medarbejdere, der skælder ud.
Skældud drypper ned igennem hierarkiet.
Når man bruger skældud som konfliktløsning, blåstempler man skældud som måden man håndterer uenigheder på.
Vi kan alle komme til at skælde ud når vi bliver presset og overudfordret.
Både forældre og pædagogisk personale.
Det er en naturlig menneskelig reaktion at blive vred – men som voksne er vi ansvarlige for hvordan denne vrede kommer til udtryk.
Vi voksne skal være bevidste om at vi giver skældud videre.
Uddrag fra bogen ‘Istedet for skældud’ af Erik Sigsgaard og Christina Abildgaard:
“En ledelse, der ikke har en anerkendende tilgang til sine medarbejdere, vil gøre det meget svært for medarbejderne at have en anerkendende tilgang til børnene.
Hvis man som pædagog er frustreret over sin ledelse, fordi ledelsen taler ned til de ansatte, så vil frustrationen ofte gå ud over børnene.
For ligesom børn, der bliver skældt ud af deres forældre, ikke kan sige fra opadtil, kan pædagoger, der bliver behandlet nedladende eller på anden
måde dårligt af deres ledere, det heller ikke – og så rettes frustrationen nogle gange i stedet nedad.
Jo bedre de voksne har det sammen, jo bedre har børnene det. Hvis der er for stor kontrast mellem dagtilbudsledelsens værdier og personalegruppens, vil det give store problemer. Det kan for eksempel handle om forskellige syn på henholdsvis kontrol og tillid.”
Læs mere om bogen her
Vi skal øve os i at skrue ned for skældud
Vi voksne – både forældre og pædagogisk personale – kan øve os i at skælde mindre ud.
For vores reaktion, er vores ansvar – uanset hvad barnet har fået os til at føle.
Vil du have mere inspiration til positiv kommunikation er du velkommen på mit nyhedsbrev til forældre eller til pædagogisk personale
Læs mere om Erik Sigsgaards og min bog og forløb ‘I stedet for skældud’ her