Skab kontakt før du giver en opgave
Vi skal først vække tillid hos det menneske, vi er omsorgsperson for, inden vi skal give en besked eller udføre en opgave.
Vi skal først skabe kontakt.
Når skaber kontakt med et barn, inden vi skal bede barnet sætte sig på stolen eller kontakt med borgeren, inden vi skal hjælpe ham op fra sengen, anerkender vi dem som ligeværdige mennesker.
Når vi ikke får skabt en positiv kontakt inden en opgave, kan barnet eller borgeren blive utryg ved os og vores intention, og sige fra, på deres helt egen måde.
Når vi møder mennesker ved at åbne for en positiv kontakt først, skaber vi tryghed og tillid.
Samtidig øger vi sandsynligheden for at barnet eller borgeren har lyst til at lytte til os og samarbejde om den opgave vi stiller.
Vi kan skabe kontakt på mange måde, afhængigt af sammenhængen.
Måder at skabe kontakt før opgave:
- at smile
- at invitere til blikkontakt
- at sige ‘Hej’ i venlige toner
- at nærme os i passende tempo
- at lægge hånden roligt på skulderen
- at sige ‘Der er du jo!’
Når vi har skabt en tryg kontakt, kan vi gøre os selv forudsigelige, ved at fortælle hvad der skal ske nu.
Med kvalitetskommunikation som dette, udfører vi et pædagogisk arbejde af høj kvalitet – til fordel for børn, borgere og os selv.
Er du sulten efter mere detaljeret kvalitetskommunikation, kan du nørde i det, sammen med mig, på Marte Meo terapeutuddannelsen.