Pædagogisk selvomsorg eller skam?
Det er ikke kun skældud af børn vi skal skrue ned for – det er også voksnes skældud på sig selv.
Det pædagogiske personale i dagtilbud har mange vigtige opgaver – ofte på én gang – og de vil så gerne gøre det så godt for alle.
Men det kan ikke altid lade sig gøre.
Ofte sidder det pædagogiske personale tilbage med en følelse af ikke at have gjort deres arbejde godt nok, ikke at have nået at hjælpe de børn der havde brug for det og ikke have nået at udfylde de dokumenter der kræves…
Tankerne, der kører rundt i hovedet efterfølgende, kan ind imellem være ‘selv-skældud’:
“Det er også for dårligt at jeg ikke trøstede Sebastian…”
“Jeg brude have forudset den konflikt imellem Zian og Viggo…”
“Jeg har stadig ikke fået kontaktet den ergoterapeut om Celinas motoriske udfordringer…”
Vi kan komme til at dunke os selv i hovedet med alt det vi ikke gjorde – og det kommer fra et godt sted.
De fleste inden for omsorgsfaget, har nemlig valgt netop dette fag, for at gøre en forskel og hjælpe til at forbedre andre menneskers liv.
– Et stort bankende hjerte, der ønsker at hjælpe andre, kan blive til et smertende hjerte, der skammer sig over ikke at kunne tage hånd om alle dem, der har brug for det.
Der er mange faktorer der spiller ind på rammerne for at udføre et omsorgsarbejde af tilfredsstillende kvalitet.
De aktuelle rammer i institutionerne tillader ikke altid at omsorgspersonen opnår denne tilfredshedsfølelse.
Det er inden for disse rammer, at vi er nødt til at hjælpe os selv med at være i rammerne.
Når vi ikke føler at vi udfører et tilfredsstillende omsorgsarbejde, kan vi vælge at se det fra 2 vinkler:
Skam eller selvomsorg?
Når vi skammer os, skælder vi os selv ud.
Skældud nedbryder selvværd.
Dette gælder også når vi skælder os selv ud.
Så skam og skældud nedbryder og dræner os.
Dette kan vi godt holde til en gang imellem, men hvis det er en vedvarende tilstand, er der risiko for at få en belastningsreaktion.
Hvis vi i stedet øver os i at vælge Selvomsorgs-vinklen, hjælper vi os selv.
Omsorgsgivere er eksperter i at give omsorg til andre.
For at have omsorg at dele ud af, skal vi også give omsorg til os selv, hvilket kan være lidt sværere…
Vi kan øve os i ‘Pædagogisk selvomsorg:
Når vi vil give os selv omsorg efter en presset dag på arbejde, kan disse tanker hjælpe:
“Jeg gjorde det bedste jeg kunne, inden for de rammer og ressourcer der var til stede”
“Jeg accepterer at jeg nåede det jeg kunne nå”
“Jeg er anerkender mig selv for at nå det jeg faktisk nåede”
Få hjælp til at løfte kvaliteten af den pædagogiske kultur
Book et skræddersyet udviklingsforløb, skabt for personalegrupper i dagtilbud, der ønsker at skælde mindre ud på børn og på sig selv – og skabe højere trivsel for børn og personale.
Forløbet kan bookes til vuggestuer, børnehaver, dagpleje og SFO.
I vil opleve at få:
- Højere arbejdsglæde i personalegruppen.
- Trygge børn med plads til at udvikle sig.
- En attraktiv institution for børn, forældre og personale.
Læs mere om forløb til vuggestue, børnehave eller dagpleje her