Glad Mad
– ikke hvad vi spiser men hvordan vi spiser med børnene
Smage-tvang og krav om at sidde længe stjæler barnets naturlige forhold til mad
Måltidet i dagtilbud og indskoling er et oplagt tidspunkt på dagen for udviklingsstøttende kontakt, udvikling af sociale kompetencer og styrkelse af barnets selvregulering.
Nogle gange kan måltidet også være forbundet med smage-tvang, høje krav og en anspændt stemning, som kan skabe utryghed, problemer og konflikter for nogle børn omkring maden og spisebordet.
Måltidet skal være rart og trygt for børn og voksne
Måltidet skal skabe plads til frivilligt madmod, sanseoplevelser, selvregistrering og at give børnene mulighed for at få et naturligt forhold til mad, at spise og sin egen krop.
Vi voksne skal skabe tryghed ved bordet, hvor børn har mulighed for at vælge til og fra, på det tilbudte mad.
De voksnes forventning, kommunikation og stemning, skaber udviklingsarenaen ved måltidet.
Når børn er udfordret ved spisebordet, er der uløste problemer som de voksne skal håndtere.
Barnets udfordringer kan skabe en adfærd, der er uhensigtsmæssig for både barnet selv nu og på den lange bane – og også for de andre spise-kammerater ved bordet.
Ansvaret er de voksnes.
De voksne skal løse de uløste problemer, der forhindrer barnet/børnene i at lykkes ved bordet, ved at justere vores krav, rammer og kommunikation omkring måltidet.
Der er altid en grund til at børn gør som de gør – De voksne skal være nysgerrige på hvad der kan udfordre barnet:
- Urolig krop?
- Anspændt stemning?
- Pres på at skulle smage alt mad?
- Sidder for tæt på sidemakker?
- Kan ikke lide dét på tallerkenen?
- Meget sulten?
- Allerede mæt?
- Trist eller vred?
- For meget larm omkring?
- Har siddet for længe ved bordet?
- Urealistiske krav?
- Forstyrrende skærm?
Pædagogisk dag i dagtilbud og skoler:
Glad Mad – ikke om hvad vi spiser, men hvordan vi spiser med børnene
På oplægget dykker vi ned i spisekulturen i institutionen.
Spisekulturen kan være påvirket af gamle normer, som kan skabe unødige konflikter eksempelvis hvis der er regler for rækkefølgen barnet skal spise maden eller hvis man skal smage på alt maden.
Vi får ’ryddet op’ i hvilke bordregler der er realistiske, meningsfulde og pædagogisk funderet samt får defineret hvilke bordregler der er et kulturlevn.
Vi tager bla. krav om at børn SKAL smage maden helt ud af spise-kulturen.
De pædagogiske personale går fra oplægget med en revideret, optimeret spisekultur og konkrete ændringer, som skaber endnu højere kvalitet i pædagogikken omkring måltidet, som kan tages i brug allerede dagen efter.
Det pædagogiske oplæg kan bookes til dagtilbud og skoler ved at kontakte Christina Abildgaard her
Det er også muligt at booke et foredrag til forældre, med titlen: ‘Glad mad i børnefamilien’ – læs mere her