Det gode forældresamarbejde starter i garderoben
Måden fagpersonale møder forældre på, og tænker om forældrene, er afgørende for kvaliteten af forældresamarbejdet.
Én af vejene til trivsel hos et barn i dagtilbud eller skole, er et godt samarbejde med forældrene.
Forældrene vil det bedste for deres børn og nogle gange kommer denne hensigt til udtryk som frustration eller vrede, rettet mod personalet.
Forældre i affekt er udfordrende at håndtere, for det pædagogiske personale.
Så hvordan møder vi bedst en forælder i affekt og hvordan forebygger vi med et trygt forældresamarbejde?
Vi kan bla. arbejde med at integrere omsorg og respekten for alle slags forældre, ved at omtale og tiltale dem respektfuldt.
Forældre gør det godt, hvis de kan og måden vi taler om forældre i skole og dagtilbud på, har stor betydning for vores samarbejde omkring børnene.
Ansvaret for relationen til forældrene ligger hos fagpersonalet
Stemningen og kulturen i dagtilbuddet eller skolen bæres af personalet.
F.eks. er det vigtigt at personalet ser sig selv som ‘værter’, der skal få ‘gæsterne’ til at føle sig velkomne.
Derfor skal man hilse på alle der træder ind i institutionen, uanset om man ved hvem personerne er eller ej
– Det kan jo være kommende forældre på besøg eller ens kommende kollega, og de vil huske dig for at have hilst pænt på dem den første dag og fik dem til at føle sig godt tilpas og fik et godt indtryk af institutionen.
At indføre en stærk ‘Hilse-kulur’ er et godt fundament at bygge og vedlige holde trygge relationer til forældrene og børnene på.
Når personalet udfordres af forældrene
Dog bliver personalet indimellem overudfordret af forældres prioriteringer, sprog eller frustrationer.
Personalet er mennesker, der naturligt kan blive trigget af andre mennesker.
Det er høj faglighed at arbejde med dét forældre trigger i os og tage ansvar, for at vi ikke kommer til at kaste ‘skyld’ og et negativt narrativ på forældrene.
Vi skal turde arbejde med os selv og kulturen i personalegruppen, for at fastholde en professionel, hensigtsmæssig relation til forældrene – anset hvad forældrene adfærd aktiverer i os.
Erstat den svære samtale med den omsorgsfulde
Ord skaber virkelighed, så når vores tankesæt og krop er indstillet på at noget bliver svært, ‘samarbejder’ vores krop og bliver ‘kampklar’.
Når vi erstatter med en omsorgsfuld tilgang, har vi mulighed for at have en samtale og formidle et sårbart budskab, nænsomt.
I opbygningen af en omsorgsfuld samtale, sørger vi bla. for at skabe plads til at lytte mere end vi taler og at vi placerer os med ‘ikke-konfronterende’ kropssprog.
Dette er bare nogle af elementerne i samtaleteknikkerne, som virker er konfliktnedtrappende og omsorgsfuldt og kan bruges i ‘garderobesnakken’
Se hel temadag om forældresamtaler og skole/hjemsamtaler her
På den pædagogiske ‘Det gode forældresamarbejde starter i garderoben’
får pædagogiske personale redskaber til:
- at skabe en tryg relation til nye forældre
- at kommunikere konfliktnedtrappende med en forælder i affekt
- at være nysgerrig på hvad forældre kan trigge i en selv
- at erstatte den svære samtale i med den omsorgsfulde
- at opbygge, styrke og vedligeholde forældresamarbejdet generelt
Alt sammen redskaber til at kickstarte og vedligeholde til gode forældresamarbejde, til fordel for børn, forældre og personalets arbejdsglæde.
Den pædagogiske dag kan bookes til omsorgspersonale i dagtilbud og skoler
Det faglige fundament for indholdet er bla. Tilknytningsteorien, Marte Meo, Den motiverende samtale, Jungs skygger og Kropssprogsteori.
Dagen velsker imellem oplæg og øvelser, der gør indholdet levende og konkret overførbart til praksis.
Kontakt gerne pædagogisk konsulent Christina Abildgaard for mere information på ca@christinaabildgaard.dk