Lad selv barnet vælge rækkefølgen af maden
“Du skal smage!”
“Rugbrød først!”
“Ikke spise pølsen alene!”
Der er mange bordregler, både i børnefamilien og institutioner, der er stjæler sund udvikling hos barnet: Evnen til at mærke sig selv og kunne sige til og fra.
Når vi voksne blander os, er det ofte i en god mening; Vi vil sikre at barnet får noget sund mad ned i maven.
Bagsiden er dog, at når vi håndhæver rigide regler og beordrer barnet at spise, kan vi skabe uhensigtsmæssige paralleller til mad, der kan risikere at sætte spor:
Flere voksne kan berette om at de som barn skulle blive siddende ved bordet til de havde spist den kartoffel… I dag spiser de ikke længere kartofler…
Voksne, der som barn, har fået af vide at de skulle spise op og fik ros for det, har i dag svært ved at regulere deres mad og overspiser.
Måltidet kan blive unødigt konfliktfyldt, hvis de voksne bruger mere energi på at irettesætte, end at skabe tryg stemning.
Det kan ligne at børnene er ‘kræsne’ når de siger fra overfor at spise, men nogle gange handler det i virkeligheden om, at barnet siger fra til presset og stemningen ved bordet.
I stedet skal vi voksne give barnet plads til at mærke lyst og ulyst – og anerkende barnet for dét.
Så rent praktisk, skal vi sætte dét mad frem på bordet, eller lægge dét mad i madkassen, som barnet må spise, for derefter at lade barnet selv vælge hvad det spiser og i hvilken rækkefølge.
Når vi giver barnet plads til selv at vælge hvad der skal spises og hvornår, styrker vi barnets evne til at kunne mærke sig selv og barnets selvregulering.
Selvregulering er en vigtig egenskab, som barnet har brug for, for bl.a. at kunne behovsudsætte, håndtere sine følelser og tage gode beslutninger i sit liv.
Måltidet byder på en god mulighed for at støtte barnets udvikling af selvregulering.
Det handler ikke om at børnene bare selv skal bestemme hvad de vil spise og så leve af slik af pizza.
Vi voksne kender behovet og passer på børnene ved at tilbyde den kost det har brug for; Det er indenfor de rammer at barnet skal kunne vælge og sige til og fra.
Når barnet får erfaringer med at voksne respekterer mig, lærer barnet at respektere andre også.
Mad er ikke bare mad
De konflikter der opstår omkring maden handler om relationerne og stemningen maden er omdrejningspunkt for.
Stemningen og relationerne er de voksnes ansvar og der er heldigvis meget vi kan justere på, for at passe på børnene, stemningen og måltidet.
Jeg tilbyder oplæg til både pædagogisk personale og forældre:
Glad Mad – ikke om hvad men hvordan vi spiser med børnene
Læs mere om oplæg til institutionen her
Læs mere om oplæg til forældre her
Download foredrag til forældre her