Når et barn er overvældet af sine følelser, kan vi ikke snakke om fornuft til det.
Der er slet ikke adgang til fornuften på det tidspunkt.
Så sætninger der starter med:
- “Du kan jo nok forstå at….”
- “Du må da ikke…”
- “Du er jo så stor, at du skal kunne…”
– har ingen effekt, når barnet er i affekt.
I stedet kan vi tale til barnets følelse, for at hjælpe barnet tilbage til sin ro.
Sig f.eks.:
- “Jeg kan godt se at du er vred…”
- “Du er ked af det….”
- “Der blev du forskrækket”
Når du taler med rolige, indlevende toner, smitter din ro og barnet kan hjælpes til ro.
Samtidig får barnet ord for sin følelse og kan på sigt nemmere sætte ord på sine egne følelser.
Hvis der så er brug for en ‘fornuft-snak’, så kan vi tale når vi begge (!) er kølet ned igen.
Når barnet er roligt og trygt igen, vil der være åbent for fornuften til at snakke om hvordan man kan håndtere en presset/svær/voldsom situation anderledes næste gang.
En snak man kan tage, som passer til et niveau barnet har mulighed for at forstå.
Få flere alternativer til skældud her:
☆ Til forældre på online workshop
☆ Til pædagogisk personale – ‘I stedet for skældud’ med Erik Sigsgaard og Christina Abildgaard.
