A, B, C er ikke for småbørn
Heldigvis er vi i dagtilbud begyndt at vægte legen højt.
Vi ved nemlig, at det er igennem leg, at børn udvikler sig og gør sig klar til livet.
Dog er det ikke ‘leg’ hvis der er læring for øje…
Så hvis den pædagogiske medarbejder, i den bedste mening, har planlagt en leg med bogstavklodser, er det ikke længere en leg, men en planlagt læringsaktivitet.
Ægte leg er spontan og er på barnets egne præmisser.
Små børn skal have lov til at lege…
Vi har skabt en samfund med stort fokus på skole.
I nogle dagtilbud kan man ligefrem sige at stedet er blevet ‘skolificeret’.
I den bedste mening, prøver man at snige bogstaver, ord og tal ind i hverdagen hos de 0 til 5-årige.
Min frygt er, at vi for tidligt sætter et skævt præstations-tryk på børnene.
Min frygt er at vi gør dem bogstav-trætte alt for tidligt.
Hvis børnene selv er sultne og opsøgende på tal, bogstaver og ord, er det så fint.
Så kan vi støtte dem, ved at gå bagved og følge deres initiativ.
Men vi skal ikke gå foran og påtvinge dem abstrakte begreber, som de tids nok skal forholde sig til når de får (mange) år i skolen.
Så min opfordring er:
Lad børnene lege, lad børnene være nysgerrige på verden, i deres eget tempo, med voksne omkring dem, der følger og støtter børnene.
Skrevet af Marte Meo supervisor og familievejleder Christina Abildgaard