Relationel klasserumsledelse
– uden skældud
Relationel klasserumsledelse er et effektivt redskab til at styrke underviserens ledelses- og relationskompetence.
Det skaber tryghed for eleverne, og derved skabes mere plads til undervisning.
Udbytte af Relationel klasserumsledelse
Når underviseren arbejder efter relationel klasserumsledelses principper, oplever eleven:
✓ At blive set og værdsat af sin underviser
✓ Højere motivation for samarbejde
✓ Mere arbejdsro
✓ Mere plads til indlæring
✓ Mindre skældud – eller slet ingen skældud
Når underviseren arbejder efter relationel klasserumsledelse, oplever underviseren:
✓ Højere arbejdsglæde i hverdagen
✓ Styrket relationskompetence
✓ Styrket ledelseskompetence
✓ Styrket kommunikationskompetence
✓ Mere ro i klassen til undervisningen
✓ At skælde mindre ud – eller slet ikke at skælde ud
Relationel klasserumsledelse tager afsæt i Marte Meo, den nyeste forskning i lærerens relationskompetence, MI og bevidst brug af verbal – og nonverbalt kropssprog.
Relationel klasserumsledelse
Er en struktureret model til at skabe tryghed i relationen imellem lærer og elev, hvor der skabes mulighed for indlæring.
Nogle af fokuspunkterne i Relationel klasserumsledelse er konkrete redskaber til:
- At styrke kvaliteten af underviserens første møde på dagen med hver enkelt elev
- At skabe tydelig og tryg ledelse, når undervisningen begynder
- At bruge undervisningstiden bedst muligt
- At gå fra uro til ro
- At skabe overgange i undervisningen, der fastholder fokus på opgaven
- At skabe et trygt og rart klasserum for både børn og voksne
- At motivere og være udviklingsstøttende på den enkelte elevs niveau
- At styrke læringspotentialet hos hver enkelt elev, gennem bedre trivsel.
Pædagogisk dag
Book en temadag til skolens personale med konkrete redskaber til at arbejde relationelt i klasserummet.
Indhold på temadagen:
- Introduktion til Relationel klasserumsledelse
- Relationens betydning for elev og lærers trivsel
- Alternativer til skældud i klasserummet
- Skælduds betydning for elev og lærers trivsel
- Overførsel af viden til praksis i klasserummet
Individuelt vejledningsforløb til undervisere
I et individuelt forløb med relationel klasserumsledelse videofilmes undervisningen.
Underviseren ser udvalgte klip, der viser hvad læreren gør godt og skal gør mere af.
I forløbet sættes fokus på:
- Lærerens relation til den enkelte elev
- Klassen som helhed
- Hvad der skal til for at styrke kvaliteten af relationen til hver enkelt elev og klassen som helhed
Et forløb indeholder ca 8 vejledningsmøder á 20 minutter, fordelt over ca 3 måneder.
Det er muligt at lave gruppeforløb for teams.
Book Relationel klasserumsledelse
Christina Abildgaard tilbyder oplæg, temadage, kurser og vejledningsforløb i Relationel Klasserumsledelse for undervisere.
Tag uforpligtende kontakt for at få en uddybende beskrivelse af oplæg, individuelle – og gruppe forløb i Relationel klasserumsledelse her
Vil du inspireres er du velkommen på dette gratis nyhedsbrev om Relationel Klasserumsledelse